NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
أَبُو حَفْصٍ
الْأَبَّارُ
ح و حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ مُوسَى
أَخْبَرَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ أَنَسٍ وَهَذَا
لَفْظُهُ
عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ طَلْحَةَ
وَزُبَيْدٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبْزَى
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أُبَيِّ
بْنِ كَعْبٍ
قَالَ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يُوتِرُ
بِسَبِّحْ
اسْمَ
رَبِّكَ
الْأَعْلَى
وَقُلْ
لِلَّذِينَ
كَفَرُوا
وَاللَّهُ
الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ
Ubey b. Ka'b (r.a.)'den demiştir ki:
Resûlullah (s.a.v.) A'la, Kâfirûn ve İhlas sureleriyle
vitir kılardı.
İzah:
Nesâî, kıyâmü'l-leyl;
îbn Mâce, ikâme; Ahmed b. Hanbel, III, 406, 407;
V, 123.
Hadis-i şerifin açıkça
delâlet ettiği gibi Peygamber (s.a.v.) vitir namazını kılarken birinci rekatte, el-A'la (87), İkinci rekatte el-Kâfirûn (J09) ve
üçüncü rekatte de el-îhlâs
(112) surelerini okurdu.
Görüldüğü gibi hadiste Kâfirûn suresine ifâdesi ile işaret edilmiştir. Ebû Dâvûd nüshalarının çoğunda bu
şekilde vârid olmuştur.
Ebû Hanîfe'nin Müsned'inde
bu hadis mürsel olarak tahriç
edildikten sonra "ikinci rekatte yani İbn Mes'ûd'un kıraatinde
böyledir" denilmektedir.
sözünden maksat (İhlâs) süresidir.
Vitr namazında bu surelerin okunması, farz veya vâcib değildir. Bir sonraki hadiste tafsilât gelecektir.
Hadis-i şerif, Hz. Peygamberin vitir namazını üç rekat kıldığına ve sojıunda sadece bir defa selâm verdiğine delildir. Nitekim Nesâî'nin Sâid b. Abdurrahman'dan yaptığı rivayetinin sonunda "Sadece
bunların sonunda selâm verirdi" denilmektedir.
Hadis-i şerif bu
durumda vitrin üç rekat ve tek selâmla ifâ
edileceğini söyleyen İmam-ı A'zam Ebû Hanîfe'nin görüşüne delildir.